New arrivals every day!
Fra spinnemaskin til bærekraftig mote.
Lite visste vel James Hargreaves hvilken revolusjon han startet da han fant opp Spinning Jenny. I tillegg kom dampmaskinen og revolusjonerte tekstilindustrien. Klær som før ble laget for hånd ble nå en masseprodusert industri.
H&M markedsfører seg som miljøbevisste og bærekraftige. Hvordan går det sammen med strategien der nye plagg ankommer butikken hver dag?
Masseproduksjon og The Great Gatsby
Markedet var enormt, og nye stoffer som nylon og viskose kom på markedet. 20 tallet ble en forsmak på det moderne motebegrepet, og Gatsby stilen ble noe alle måtte ha etter suksessboken The Great Gatsby som er kontrasten til alt som ble forbudt under 1. verdenskrig.
Glitrende gatsby mote fra de glade 20 årene
Personlig uttrykk, stilikoner og merkevare
Etter 2. verdenskrig ble mote enda mer festet som et begrep for å uttrykke seg. Spesielt ungdommen hadde behov for å vise opprør og identitet. Filmindustrien dyrker helter og idoler som blir influensere.
James Dean ble stilikon for den hvite t-skjorten og jeansen som før var et arbeidsantrekk i gruvene.
Coco Chanel lanserte the little black dress som ble brukt av Audrey Hepburne og Jackie Kennedy og kjolen ble et tidløst evigvarende stilikon
60 og 70 tallet bar preg av flower power med store flagrende fargerike mønstrete klær. Stilen var en protest mot Vietnam krigen og stormaktene. En ekte hippie brente vernepliktsboken og kastet klokken i elven og fulgte sin egen tid.
80 tallet er tiåret for store skulderputer, dyre dresser fra Armani, Gucci og LV. Damer har frigjøring og likestilling i arbeidslivet og antrekket var dress. Merkeklær ble et begrep for hvilket sosialt lag du ønsket å tilhøre og forbruket begynte å eskalere som en forsmak på dagens kjøpekultur.
Masseproduksjon og catwalk kopier
90 tallet ble jappetidens fall. Børsene falt og kjøpekraften falt. Store billigkjeder som H&M, Zara og Topshop vokste frem. Konseptet var å kopiere direkte fra catwalk, masseprodusere i lavkostland som og fylle opp hyllene med billig mote for å imøtekomme det økende behovet for klær og shopping.
Shopping er blitt mer en hobby i seg selv og impulskjøp fyller skapene med billige klær.
Klær som før var statement og kostet “en formue” ble nå allemannseie til en pris det nesten var for godt til å være sant. I ettertid har vi sett at det nok også er det. For godt til å være sant. Prisen må vi betale uansett. Men den kommer i form av forurensning, utnyttelse av mennesker og dyr og et klima som ikke lenger ønsker å spille på lag.
Tekstilarbeidere i Banglasdesh protesterer mot utnyttelse av mennesker for produksjon av klær til vesten.
Shopping som hobby – Fast Fashion
De store kleskjedene har festet et grep om markedet og styrer både forbruker og produsent. Shopping er blitt et begrep og en hobby i seg selv, og det er et flertall unge som har skapet fullt av klær de bare har brukt en eller to ganger.
Hvor mange har vel ikke skapet fullt av klær og sliter med å finne noe å ha på seg?
Ord som høst, vinter, vår og sommer kolleksjon er historie. Selv ordene januarsalg og sommersalg er ikke lenger et begrep. Nå er det salg hele tiden. Hvorfor? De store kjedene lanserer kontinuerlig nye produkter. Målet er 50+ nylanseringer hvert år. Aller helst hver dag. Forrige ukes kolleksjon henger på salgs stativet og koster absolutt ingenting.
Black Friday er kommet til Norge. Trenden gjør at det er sjelden noen shopper med mindre det er på salg. De er kanskje ikke rart det frister unge mennesker å handle mye?
I tillegg til de store kjedene har shopping eskalert via online shopping med store virtuelle shoppingsentre på tvers av landegrenser. Godt tilrettelagt av norske myndigheter med tollfri nedre grense for import av billige produkter.
Overforbruk og begrep som “bruk og kast” er helt vanlig i de fleste vestlige husholdninger. Vi skal ha et nytt antrekk til en hver anledning. Et nytt plagg med siste mote og design. Å vise seg i samme plagg mer enn to ganger er for mange helt uaktuelt.
Overforbruk og bruk og kast mentalitet har ført til forsøpling av naturen med store ødeleggende konsekvenser.
Klesindustrien er en av verstingene
Klesindustrien er en av de verste forurensningskildene i dagens samfunn. Selve produksjonen med kjemikalieutslipp, vannforbruk og utnyttelse av dyr er en den ene siden. I tillegg kommer forbruket med kjøp og kast som eskalerer produksjonen og forsøplingen i naturen.
Vi kjøper alt for mye klær og sko. Vi kaster og forsøpler uten å enke på konsekvensene.
Hvordan vil dette ende? Ser vi at forbrukeren stopper opp og tenker vil vi få et grønt skifte?
Bærekraftig mote – Slow fashion
Ord som bærekraftig, gjenbruk, redesign og kvalitet begynner å bli på moten. Det er en voksende etterspørsel etter klær med kvalitet og klær som kan benyttes til flere anledninger. Basis garderobe er igjen på moten, og heldigvis er det unge miljøbevisste shoppere som tar tak og sier stopp.
Har vi en løsning?
Vi tenker det er et stykke igjen, men det er håp for endringer så lenge neste generasjon viser så stort ønske om at noe må skje.
badaboom er opptatt av et rent miljø og en bærekraftig tekstilindustri
Badaboom ønsker å vise at det går an å tenke miljø selv i klesindustrien. Vi har gjort et bevisst valg ved å produsere klærne i bambus. Verdens mest miljøvennlige plante. Ingen utnyttelse av dyr og minimalt med bruk av vann og kjemikalie utslipp i produksjonen av bambus viskose som benyttes til våre klær. Klærne er designet for flerbruk. Ett plagg kan benyttes både til hverdag og fest, jobb og fritid, inne som ute. Klærne er designet for tidløs og lang levetid. Våre klær er perfekte for å å i arv til nestemann. Les mer om våre bærekraftige tekstiler her.
Å legge seg i en badaboom seng er ekte bærekraftig hverdagsluksus! Vi vet ikke om mykere og mer behagelig for kropp og sjel.
badaboom bambus - bærekraftig hverdagsluksus
Nettbutikk www.badaboom.no
Facebook www.facebook.com/badaboombambus
Instagram www.instagram.com/badaboombambus